lunes, 13 de abril de 2015

Perder el pasado.


 


"Therefore, Ananda, be a lamp unto yourself, be a refuge to yourself. Take yourself to no external refuge. Hold fast to the Truth as a lamp; hold fast to the Truth as a refuge. Look not for a refuge in anyone beside yourself. And those, Ananda, who either now or after I am dead shall be a lamp unto themselves, who take themselves to no external refuge, but holding fast to the Truth as their lamp, and holding fast to the Truth as their refuge, shall not look for refuge to anyone beside themselves, it is they who shall reach the highest goal." 
~Mahaparinibbana Sutta

Perdí mi cámara esta mañana mientras iba con unos amigos a La Canasta, un parque ecológico a 40 minutos a pie del centro de la ciudad de San Cristóbal. La he perdido en las montañas porque me resbalé y caí unos 15 metros cuesta abajo. Pablo, un nuevo amigo, me vio caer y se asustó por la escena, pero mientras yo estaba cayendo pensé en todas las veces que ví a mis padres caer en el tiempo en que me llevaron a la montaña en mis primeros años. Ver caer a los adultos es una escena que provoca miedo, pero también otorga una enorme sensación de seguridad cuando se les ve levantarse después de la caída. Este día, mientras me deslizaba colina abajo, trataba de aferrarme a algo para disminuir la velocidad y la verdad es que no sé cómo, pero me detuve. Por suerte estoy bien, sólo tengo un poco de dolor en mi tobillo derecho y algunos moretones, eso es todo. Bajamos la montaña y nos detuvimos en el río para lavarnos un poco y cuando quise fotografiar el hermoso paisaje, me di cuenta de que había perdido la cámara fotográfica, pero sobre todo que había perdido un montón de recuerdos del pasado. Pablo habló del "mensaje de la montaña", y tal vez yo podría adivinar que la montaña me pidió la liberación del pasado, me pidió vivir en el presente, que es todo lo que realmente existe, creo que esa es la verdadera razón por la que debemos construir el presente con la mayor conciencia, seleccionando nuestro camino, nuestras relaciones y nuestras experiencias con todo el cuidado y con todo el amor. Tenemos que aprender a cambiar de escenario cuando algo ya no funciona para nosotros. Supongo que de alguna manera tenemos que saber que la caída significa que tienes que ser muy fuerte afrontar el golpe, ser valiente para cambiar de rumbo y seguir adelante. Las fotos que ven son de Laura, mi nueva mejor amiga aquí en San Cristóbal, hizo las fotos mientras estábamos lavándonos los pies en el río y una serpiente pasó al lado de mi pie lesionado,  "una medicina de la montaña" como dijo Pablo. Y es que en lo salvaje, el mundo nos habla tan fuerte, que es nuestra responsabilidad ser valiente, seguir las señales, confiar e ir más lejos. 

 ....

I lost my camera this morning while I was touring to La Canasta, an ecological park, 40 min walking from San Cristobal downtown. I've lost it in the mountains because I did slipped and fell about 15 feet downhill.
Pablo, a new friend, saw me falling down and he was frightened by the scene, but while I was falling I thought about all the times I saw my parents falling down when they led me to the mountain in my early years. Is a scary scene to see grown ups falling, but also gives you some security feeling when you see them getting up after the fall.
This day while I was slipping down the hill I was trying to hold onto something to slow the speed of the falling and I really do not know how but finally I stopped. Luckily I'm ok, a little sore in my right ankle and some bruising that's all.
We descended from the mountain and stopped by at the river to wash up ourselves and when I wanted to photograph the beautiful scenery, I noticed that my camera was lost, along with lots of memories of previous years.
Pablo speak to me about the "mountain's message", and perhaps I could guess that the mountain asked me releasing the past, asked me to live in the present that is all what there is, I think that's the real reason why we should build the present with more awareness chosing our path, our relationships and our experiences with all care and love.
We must learn to change of scenery when something does not work anymore for us. I guess somehow we need to know that falling means you have to be very strong and brave to change your path and move on.
The photos you see here are from Laura, my new best friend here in San Cristóbal. She took them while we were brushing our feet and a snake passed on next to my injured foot, "A mountain medicine", as Pablo said. It is here into the wilderness that the world speak us so loudly, that is our responsability to be brave, follow the signs, trust, and go further.

No hay comentarios.: